چطور از کیسه های برنج در خانه مان نگهداری کنیم؟
 
 

 

چطور از کیسه های برنج در خانه مان نگهداری کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد معمار- برنج عضو ثابت سفره خانواده ایرانی است و سفره ایرانی بدون برنج انگار یک پایش می‌لنگد.

مصرف برنج در خانواده‌های ایرانی بسیار زیاد است و به همین دلیل خانواده‌ها تمایل دارند مصرف سالانه خود را یکجا خریداری کنند تا از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. این روزها هم فصل خرید برنج تازه است. اما نگهداری از برنج کار سخت و مشکلی است و همین، خریداران عمده را به دردسر می‌اندازد. اگر برنج تازه باشد مشکلات دو چندان هم خواهد شد. این صفحه به کمک محسن رزاقی که یکی از برنج فروشان باسابقه است تمامی اطلاعات لازم برای نگهداری از برنج را به شما می‌دهد تا از خطر آفت، آنها را حفظ کنید.

شرایط نگهداری برنج

برای نگهداری برنج شرایط خاصی وجود دارد. جایی که برنج را در آن انبار می‌کنید باید خشک و خنک باشد. رطوبت و گرما باعث می‌شود برنج طول عمر کمتری داشته باشد و آفت زده شود. رطوبت و گرما بهترین عوامل برای رشد و تکثیر آفت‌های برنج هستند.

برنج را باید دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید؛ چرا که آفتاب مستقیم علاوه بر اینکه باعث می‌شود برنج آفت زده شود موجب خرد شدن برنج نیز می‌شود. سعی کنید برنج را در ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری زمین قرار دهید. برای این‌کار می‌توانید از قفسه‌بندی‌های فلزی مشبک هم استفاده کنید. به‌این ترتیب این محصول از دسترس جوندگانی مثل موش و همچنین از آفت‌ معروف برنج که یک حشره است در امان می‌ماند. کیسه‌های برنج را به دیوار تکیه ندهید و با فاصله حدودا ۵سانتی‌متری از دیوار نگهداری کنید تا هوا بین کیسه‌های برنج جریان پیدا کند. درصورت امکان بین کیسه‌های برنج هم فاصله ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد و رطوبت کیسه‌های برنج را خشک کند. برنج‌های خود را در کیسه‌های نخی نگهداری کنید. به تازگی برنج‌های مختلفی خصوصا برنج‌های هندی در کیسه‌های پلاستیکی در بازار عرضه می‌شود. کیسه‌ نخی قسمتی از رطوبت موجود در برنج را می‌گیرد و طول عمر برنج را افزایش می‌دهد، اما کیسه‌ پلاستیکی رطوبت برنج را درون خود نگه می‌دارد و موجب آفت زدگی می‌شود.

بهتر است برنج‌های خود را در سطل‌های پلاستیکی نگهداری نکنید، چون خیلی زود به آفت دچار خواهند شد. البته این قانون درخصوص مصرف‌های کم داخل آشپزخانه صدق نمی‌کند. برای آشپزخانه، بهتراست برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگهداری کنیم. درضمن بهترین میزان برای کیسه‌های برنج ۱۰کیلوگرم است. این محصول را در کیسه‌های بیشتر از ۱۰کیلوگرم نگهداری نکنید. شاید جای کمتری بگیرد، اما کیسه قادر نخواهد بود تمام رطوبت موجود در برنج را بگیرد، به همین دلیل برنج دچار آفت زدگی می‌شود.

برای نگهداری از برنج می‌توانید از روش‌های سنتی هم استفاده کنید؛ برای مثال لابه لای برنج نمک یا حبه‌های سیر بریزید. البته شاید تأثیر زیادی در از بین بردن آفت‌ها نداشته باشد، اما تأثیر چشمگیری در جلوگیری از تکثیر آنها دارد. یادتان باشد که برنج بسیار جاذب بو است، پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر یا چیزهای بودار دیگر نگهداری شود.

نگهداری از برنج تازه

اصولا کسانی که قصد خرید عمده برنج را دارند مایل هستند برنج تازه خریداری کنند. با توجه به فرارسیدن فصل عرضه برنج تازه، خرید و فروش این محصول در بازار این روزها رونق می‌گیرد اما‌‌ همانطور که گفتیم نگهداری از برنج تازه به‌دلیل رطوبت موجود در آن بسیار سخت‌تر است. خیلی‌ها معتقدند برای از بین بردن رطوبت موجود در آن، باید برنج تازه را در آفتاب مستقیم پهن کرد تا خشک شود، اما‌‌ همانطور که اشاره شد این کار باعث می‌شود برنج شما خرد شود و کیفیت خود را از دست بدهد. اگر باز هم تمایل دارید که این کار را انجام دهید برنج را در آفتاب غیرمستقیم و در سایه پهن کنید تا هوا بخورد و رطوبت آن از بین برود. درست است که برنج تازه به توجه بیشتری نیاز دارد، اما اگر نکاتی که برای نگهداری برنج ذکر کردیم با دقت انجام دهید به مشکل برنخواهید خورد. البته در لابه‌لای برنج تازه بهتر است قرص برنج بگذارید. این قرص، برنج تازه را که در مقابل آفت‌ها بسیار آسیب‌پذیر است از هر خطری حفظ می‌کند. یادتان باشد که این قرص بسیار خطرناک است و شرایط استفاده از آن را در بخش قرص‌های برنج به شما خواهیم گفت.

مراقب قرص برنج باشید

قرص برنج ترکیب بسیار خطرناکی است و هنگام استفاده از آن باید حواستان را خوب جمع کنید. به‌طور عمده از فسفید آمینیوم تشکیل شده است و در آن ترکیب‌های دیگری مثل روی و کلسیم دیده می‌شود. یک قرص برنج می‌تواند در مدت کوتاهی هزاران شپشک را از بین ببرد و همچنین می‌تواند از برنج در مقابل آفت‌ها مراقبت کند. اما مشکل اینجاست که اگر اشتبا‌ها این قرص مصرف شود ظرف مدت 3 تا 4 ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد مرگ دردناکی را تجربه خواهد کرد. ما به شما توصیه می‌کنیم تا آنجایی که مقدور است از قرص برنج استفاده نکنید، اما اگر برنج تازه خریداری کرده‌اید و مجبور به استفاده از این قرص هستید آن را داخل یک قوطی کبریت بگذارید و در قوطی را با چسب محکم ببندید. سپس با سوزن روی قوطی سوراخ‌هایی را ایجاد کنید و در آخر قوطی را میان برنج قرار دهید تا هم برنج از خطرات آفت در امان بماند و هم قرص برنج با برنج ترکیب نشود. هرگونه مصرف و حتی استشمام بوی این قرص مسموم‌کننده است و باعث مرگ می‌شود. پس حسابی حواستان را هنگام استفاده از این قرص جمع کنید.

آفت برنج چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آفت برنج چیست؟ چه شکلی است؟ و چگونه می‌شود آن را از بین برد؟ در اثر رطوبت و گرما، تخم آفت‌هایی در برنج رشد و تکثیر می‌یابند. به آفت‌های برنج شپشک می‌گویند. البته در قدیم این آفت به جوجو هم معروف بوده است. این حشره سر خرطومی از مورچه کوچک‌تر و رنگ آن قهوه‌ای است. شپشک، طول عمری نزدیک به ۴‌ماه دارد و هنگام تخم‌ریزی قادر است ۴۰۰ تا ۵۰۰ تخم بگذارد. اگر 2یا 3تا از این حشره وارد برنج شوند پس از 2یا 3هفته، تمام برنج را فرامی‌گیرند. اگر برنج شما به این آفت دچار شد بهترین روش، استفاده از قرص برنج است. این قرص به راحتی تمامی آفت‌ها را از بین می‌برد. باز هم هشدار می‌دهیم که این قرص بسیار خطرناک است. البته می‌توانید باز هم به روش سنتی عمل کنید، چه شکلی؟ برنج را در جایی که نور مستقیم به آن نخورد پهن کنید تا هوا بخورد. شپشک‌های زنده خود از برنج خارج می‌شوند و اگر باد بوزد شپشک‌های مرده نیز از برنج خارج خواهند شد. این حشرات بسیار سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را از برنج خارج کرد. شما می‌توانید برای خارج کردن شپشک‌های مرده برنج، از باد پنکه هم استفاده کنید



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 13 مهر 1394 ا 22:49 نويسنده : عرفان ا
.: Weblog Themes By : VioletSkin.lxb.ir :.